niedziela, 2 grudnia 2018

WITAMINA C | JAKĄ ROLĘ ODGRYWA W NASZYM ORGANIZMIE?



Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Bierze udział w wielu różnych procesach. Jej niedobór może doprowadzić do chorób lub złego samopoczucia. Dlaczego jest taka ważna? Jakie ma właściwości? O tym w dalszej części wpisu.




WITAMINA C - JAKĄ ROLĘ ODGRYWA W NASZYM ORGANIZMIE?

Witamina C (kwas askorbinowy) jest najbardziej znana ze swoich właściwości wzmacniających odporność organizmu. Często stosowana w okresie jesienno-zimowym, gdy panuje sezon na przeziębienie i grypę. Niestety wiele osób przypomina sobie o niej dopiero, gdy choroba zaczyna już atakować i występuje ból gardła, katar i stan podgorączkowy. Jednak najlepiej stosować ją przed sezonem chorobowym. Wtedy będziemy mieć większą pewność, że infekcja nas nie zaatakuje.


Witamina C szczególne znaczenie odgrywa w metabolizmie lipidów oraz profilaktyce chorób serca. Uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, kwasów żółciowych i cholesterolu. Korzystnie wpływa na układ krwionośny oraz na obniżenie ciśnienia krwi. Kwas askorbinowy wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne. Zapobiega pojawianiu się sińców. Dlatego też polecany jest osobom, które mają problemy z pękającymi naczynkami. Witaminę C można z powodzeniem stosować na trudno gojące się rany, odleżyny oraz przy krwawieniu z dziąseł.


Kwas askorbinowy pomaga także przy wchłanianiu żelaza, dzięki czemu zwiększa jego przyswajalność. Bierze udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych, co może uchronić organizm przed wystąpieniem anemii. Regularne spożywanie produktów zawierających witaminę C, zmniejsza ryzyko powstawania nowotworu, szczególnie raka żołądka i przełyku. Ponadto ma korzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, dzięki temu wspomaga leczenie chorób neurologicznych. Tutaj warto zaznaczyć, że jest niezbędny osobom starszym. Zapobiega chorobom: Alzheimera, Parkinsona, schzofrenii oraz stwardnienia rozsianego.

Witamina C bierze udział w procesie tworzenia kolagenu. Dlatego też odpowiada za elastyczność stawów, dzięki czemu zmniejsza ryzyko kontuzji. Jest to ważna informacja dla osób aktywnych fizycznie. Po witaminę C szczególnie warto sięgać, gdy nasze stawy ulegają obciążeniu. Podczas intensywnego uprawiania sportu oraz przy ciężkiej i długotrwałej pracy fizycznej.


OBJAWY NIEDOBORU WITAMINY C

• zmęczenie
• senność
• brak apetytu
• pękające naczynia krwionośne
• łatwo powstające siniaki
• krwawienie dziąseł
• trudno gojące się rany
• bóle kostno-stawowe
• osłabienie

W JAKICH PRODUKTACH JEST WITAMINA C?

Warzywa zawierające witaminę C:

• nać pietruszki
• papryka
• kalarepa
• brokuły
• kalafior
• kapusta
• szpinak
• rzodkiewka
• sałata
• buraki
• ziemniaki
• cebula
• pomidory


Owoce zawierające witaminę C:

• owoce dzikiej róży
• czarna porzeczka
• kiwi
• truskawki
• pomarańcze
• cytryny
• agrest
• maliny
• jabłka
• śliwki
• gruszki


By dostarczać organizmowi jak największej ilości kwasu askorbinowego, należy spożywać warzywa i owoce na surowo. Jednak jeśli jest to niemożliwe i konieczna jest obróbka cieplna, należy zwrócić uwagę, by gotowanie odbyło się najlepiej na parze i przez jak najktótszy czas.


ZAPOTRZEBOWANIE WITAMINY C

Dzienna norma spożycia tej witaminy średnio wynosi około 80 mg. U niektórych osób występuje zwiększone zapotrzebowanie na kwas askorbinowy. Więcej witaminy C powinny przyjmować:

• osoby z nadciśnieniem tętniczym
• palacze
• alkoholicy
• kobiety w ciąży
• cukrzycy
• osoby poddatne na stres
• kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną
• osoby intensywnie uprawiające sport i ciężko pracujące fizycznie


NADMIAR WITAMINY C

Witamina C jest jest rozpuszczalna w wodzie, z tego powodu jej nadmiar jest wydalany z organizmu drogą moczową. Mimo, że rzadko dochodzi do takich sytuacji, warto mieć na uwadze, że przekraczanie wyznaczonej dawki może być przyczyną tworzenia się kamieni nerkowych, problemów żołądkowych i częstego oddawania moczu. Dlatego też, jeśli spożywamy dużo produktów zawierających witaminę C, nie należy już łykać dodatkowych suplementów diety!
Symptomem objawiającym przedawkowanie jest: biegunka, dolegliwości żołądka, nudności, wysypka na skórze lub spadek odporności.

Witamina C ma szerokie zastosowanie i odgrywa bardzo ważna rolę w naszym organizmie. Warto codziennie dostarczać jej odpowiednich ilości, by móc zapobiegać złemu samopoczuciu, infekcjom i chorobom.

17 komentarzy:

  1. Kiedyś bardzo popularna, a od jakiegoś czasu mam wrażenie, że nieco zapomniana i niedoceniona. Warto o niej pamiętać nie tylko przy przeziębieniu ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda ta witamina jest bardzo ważna :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Iwetta Żelaznowska3 grudnia 2018 09:00

    ja bardzo lubię szczególnie teraz gdy pogoda taka fikuśna pić codziennie jedną bądź dwie szklanki soku pomarańczowego :) no i przyjmuję wit.C w formie tabletek jednak uważam, że najlepsza to ta zawarta w owocach :)
    bardzo przydatny post <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie ostatnio się nad tym z bratem zastanawiałam :D Teraz mogę mu to pokazać ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo przydatny post. Zapraszam do siebie https://monikaniezwykla.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Z witaminą C powinniśmy się zaprzyjaźnić na dobre. Nie wiedziałam, że można z nią przedobrzyć - ja w sezonie jesienno-zimowym dostarczam jej baaardzo dużo.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydaje mi się, że na braki witaminy C w organizmie nie mam co narzekać :D
    Dieta oparta na dużej ilości warzyw i owoców mówi za siebie he he
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem zaskoczona, że witamina C ma aż tyle dobroczynnych działań!
    Muszę się pochwalić, że w tym roku zaczęłam ją stosować już zapobiegawczo, nie czekając na chorobę.

    OdpowiedzUsuń
  9. To bardzo dobrze, że nie czekałaś aż dopadnie Cię dolegliwość i stosowałaś witaminę C zapobiegawczo.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wykazałam się rozsądkiem! :-) W końcu - bo wcześniej różnie bywało :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witamina C jest bardzo ważna dlatego staram się jeść jak najwięcej owoców jak i warzyw, które ją zawierają. Walczę z różowymi plamami po trądziku i zauważyłam znaczną różnicę odkąd wprowadziłam większą ilość witaminy C do mojej diety.

    OdpowiedzUsuń
  12. W okresie jesienno- zimowym bardzo często sięgam po witaminę C, chociaż nie wiedziałem , że ma ona aż tyle zalet.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja jem tą tylko trzeba w niedużych ilościach bo to czysta do analizy teraz jest promocja
    https://pharmashop24.pl/

    OdpowiedzUsuń
  14. tak owoce i jak warzywa są ważne

    OdpowiedzUsuń
  15. Fotka butelki z wodą mineralną Franciszek przypomniała mi niedawny pobyt w Wysowej, gdzie tę wodę piłam, a nawet przywiozłam do domu. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. O tak, w Wysowej takiej wody leczniczej jest pod dostatkiem. Pozdrawiam Pani Tereso :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz na blogu. Proszę nie zostawiać na moim blogu reklam ani żadnych linków. W przeciwnym razie, Twój komentarz trafi do spamu!

Wypowiadając się na blogu, wyrażasz zgodę, na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

Copyright © PIELĘGNACYJNY ZAKĄTEK , Blogger